Logo: Unii Europejskiej, SIR, KSOW, PROW 214-2020„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” 
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej 
„Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

W czerwcu w ramach prac Zespołu tematycznego ds. serowarstwa odbyły się dwa spotkania serowarów lubelskich. Tym razem uczestnicy dokształcali się w temacie marketingu i budowy marki serowarskiej oraz tworzenia oferty turystycznej w swoim gospodarstwie.

Warsztaty prowadził p. Bartosz Wilczyński Promotor Kulinarny, Specjalista / szkoleniowiec z zakresu marketingu produktów lokalnych, Ambasador polskiej kuchni, polskich win i cydrów autorskich, serów zagrodowych i farmerskich, ekspert marketingowy. Dodatkowo p. Bartosz jest współtwórcą i prowadzącym RADIO KULINARNE Wine Podcast.

Na pierwszym spotkaniu 2 czerwca uczestnicy dowiedzieli się jak sprzedawać ser, dbać o jego sławę i reklamę. Jak bardzo ważne jest zbudowanie marki serów farmerskich w połączniu z marką serowarni i serowara.  Dobrych i ręcznie robionych serów nie ma zbyt wiele na rynku. Powinny mieć one swoją wartość uznawaną wśród konsumentów. Reklamujemy się najczęściej w sposób bezpośredni, poprzez samą sprzedaż. Warto również jeździć na różne imprezy serowarskie, na festiwale serów, których mamy w tej chwili w Polsce kilkanaście. Warto również brać udział w konkursach serowarskich, i nie tylko po to, aby zdobyć nagrodę, ale głównie z tego powodu, aby zaistnieć na takiej imprezie, aby pokazać swój produkt, no i oczywiście spotkać wielu ciekawych ludzi. Takie kontakty zawsze są owocne, wymieniamy doświadczenia, dowiadujemy się nowych wiadomości z branży serowarskiej.

Na drugim spotkaniu, które odbyło się 21 czerwca w Winnicy Kazimierskie Wzgórza rozmawialiśmy jak w oparciu o produkt serowarski  osiągać dodatkowe przychody z turystyki kulinarnej. Każdy z uczestników przyniósł swoje własnoręcznie zrobione sery. Pan Bartosz skomponował deskę serów i dobrał odpowiednie wina do degustacji. Skomponowaliśmy lokalne sery z lokalnymi winami. I tak jak podkreśla pan Bartosz, współpraca to przyszłość produktów lokalnych, dzięki której wszyscy będziemy mogli osiągać korzyści i rozwijać się nawzajem. Do serów świeżych, zwłaszcza kozich i owczych, pasują półwytrawne wina białe, niezbyt kwaśne. Podobnie do serów pleśniowych wina powinny być łagodne, lecz pełne aromatu i smaku. Doskonale pasują do nich ledwie dojrzałe, o owocowym aromacie czerwone burgundy, dojrzałe, niezbyt cierpkie Bordeaux. Jeśli chodzi natomiast o sery pikantne, długo dojrzewające, czyli włoski peccorino, szwajcarski ementaler, to świetnie z nimi harmonizują wina dojrzałe, aromatyczne, mocno taninowe. W oparciu o własną markę można zbudować ofertę warsztatów kulinarnych, wizyt studyjnych połączonych z degustacją produktów serowarskich, przygotować imprezę własną.

Warsztaty odbyły się w ramach operacji „Zespół tematyczny ds. serowarstwa” w ramach Planu operacyjnego KSOW na lata 2022-2023 w zakresie SIR. Realizacja warsztatów przyczyniła się do inicjowania wymiany wiedzy i doświadczeń, identyfikacji bieżących problemów oraz poszukiwania możliwości ich rozwiązania w zakresie serowarstwa.

Film relacja z warsztatów https://www.youtube.com/watch?v=Ee7QM2lSWaA

Małgorzata Seroka

deska serów

prowadzący Bartosz Wilczyński

prowadzący warsztaty Bartosz Wilczyński

uczestnicy podczas warsztatów w Kazimierzu Dolnym

uczestnicy warsztatów

warsztaty w Kazimierzu D.

wspólne zdjęcie uczestników warsztatów