Coraz więcej spraw można załatwić przez internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na ePUAP. Profil zaufany zakładamy na dwa sposoby:

  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej,
  • na stronie pz.gov.pl , następnie potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym.

 

Czym jest i jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Działa on jak odręczny podpis. Dzięki niemu m.in.: złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego, zarejestrujesz on-line narodziny dziecka, sprawdzisz swój e-PIT, sprawdzisz swoje punkty karne, a także czy auto, które chcesz sprowadzić z zagranicy, nie było złomowane (Historia Pojazdu), złożysz i sprawdzisz dokumenty rozliczeniowe w ZUS i US, złożysz wniosek o rejestrację działalności gospodarczej, zgłosisz utratę dowodu osobistego, wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego.

 

Przez ePUAP

Dzięki profilowi zaufanemu nie musisz już iść do urzędu, by złożyć pismo: wniosek, podanie, zażalenie, żądanie czy wyjaśnienie. Możesz je wysyłać bezpłatnie m.in. do urzędów gmin, starostw, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych czy publicznych zakładów opieki zdrowotnej, czyli instytucji, które mają elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP.

ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu - przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu. Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.

 

Do urzędu przez internet

Coraz więcej spraw możesz załatwić przez internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na ePUAP. Są to między innymi:

  1. samorządy, w tym urzędy gminy - złóż wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
  2. USC - uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty; zgłoś urodzenie dziecka,
  3. ZUS - sprawdź, czy pracodawca Cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
  4. NFZ - odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
  5. US - sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
  6. KRK - pobierz zaświadczenie o niekaralności,
  7. UP - zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
  8. Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych - sprawdź swoje dane i dokumenty,
  9. inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne - zarejestruj działalność gospodarczą, złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny, wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.

 

Jak założyć?

Profil zaufany możesz założyć na dwa sposoby:

  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej,
  • na stronie pz.gov.pl, a następnie potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym.

Jeśli nie masz konta na ePUAP:

  1. Wejdź na epuap.gov.pl.
  2. Kliknij Zarejestruj się.
  3. Wypełnij krótki formularz.
  4. Jeśli podasz w nim PESEL, automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
  5. Zaloguj się na założone konto.
  6. Zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji „Jeśli masz konto na ePUAP”.

Usługa jest bezpłatna: zakładasz konto na ePUAP i korzystasz z niego bez opłat.

Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, musisz potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Zaloguj się na ePUAP, wybierz interesującą cię sprawę i wypełnij odpowiedni wniosek. Podpisz go i wyślij. Wszystko to robisz przez internet. Dzięki platformie nie musisz iść do urzędu, by osobiście złożyć papierowy wniosek, ani na pocztę, by go wysłać. Wniosku nie musisz podpisywać ręcznie - do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany.

Serwisy, w których załatwisz sprawy on-line z pomocą profilu zaufanego: obywatel.gov.pl, biznes.gov.pl, ePUAP.gov.pl, empatia.mpips.gov.pl, zus.pl, Portal podatkowy.

 

Internetowe Konto Pacjenta

Od niedawna obywatele posiadający profil zaufany mogą również korzystać z Internetowego Konta Pacjenta. IKP to internetowa aplikacja, dzięki której w łatwy, szybki i bezpieczny sposób odnajdziesz informacje o swoich danych medycznych. W jednym miejscu znajdziesz:

  • informacje o receptach i skierowaniach wystawionych dla Twoich bliskich,
  • informacje o wysokości kwot podlegających refundacji dla poszczególnych produktów leczniczych oraz udzielonych świadczeń w ramach NFZ,
  • otrzymanie recept niezbędnych do kontynuacji swojego leczenia bez konieczności wizyty u lekarza,
  • otrzymanie recept od pielęgniarki lub położnej, zarówno po osobistym badaniu, jak i po konsultacji telemedycznej, na odległość,
  • upoważnienie innej osoby do dostępu do Twoich danych medycznych lub informacji o stanie Twojego zdrowia,
  • a już wkrótce w łatwy sposób sprawdzisz i pobierzesz swoją pełną dokumentację medyczną.

Każdy z nas może założyć Internetowe Konto Pacjenta na portalu pacjent.gov.pl.

dr inż. Sylwia Pisarek-Piotrowska

Poniżej link w jaki sposób można założyć profil zaufany:

https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Link do filmu instruktażowego jak założyć profil zaufany:

https://youtu.be/5zvWIQ7cLVU